Jaar Abonnement Schiphol

Werk jij op Schiphol en maak je gebruik van het OV? Dan kun je via je werkgever gratis reizen met het Schiphol busnet en R-net bussen binnen het Schipholgebied. Medewerkers van een aantal bedrijven op Schiphol kunnen gratis gebruik maken van het Jaar Abonnement Schiphol (JAS). 

Voor wie is JAS?

Om het JAS-abonnement op je OV-chipkaart te kunnen laden:

  • Heb je een persoonlijke OV-chipkaart nodig;
  • Is je dienstverband bij een aangesloten Schiphol-organisatie al begonnen;
  • Hebt je van deze werkgever een Schiphol- of bedrijfspas ontvangen.

Overzicht bedrijfspassen

Medewerkers met één van onderstaande bedrijfspassen kunnen reizen met het JAS abonnement op de persoonlijke OV-chipkaart:
  • ACN
  • Air France/KLM/KLM Catering
  • Douane
  • Justitie
  • Luchtverkeersleiding
  • Martinair
  • Mobility Pas (uitgegeven door VCC)
  • Schiphol
  • Transavia
  • TUI
  • WTC Schiphol

Neem altijd je Schiphol- of bedrijfspas mee. Als je gratis reist met JAS, maar je hebt niet je bedrijfspas bij je, loop je het risico een boete te krijgen.

Waar kan ik gratis reizen?

Gratis reizen met JAS geldt voor heel Schiphol binnen de zones 5733 en 5734. De directe JAS-rit van Schiphol naar het hoofdkantoor van KLM en het busstation Amstelveen is alleen geldig voor buslijn 186 van Schiphol. Daarnaast is het JAS-abonnement ook geldig op andere Connexxion-buslijnen: R-net 300 (niet op A9),341, 342 en 397. 

Wil je ook buiten het JAS-gebied met je OV-chipkaart reizen? Dat is geen probleem. Het abonnement berekent op het moment dat je uitcheckt automatisch welk deel van je reis gratis is en voor welk deel je betaalt.

Zorg voor voldoende saldo

Het JAS abonnement werkt alleen als je geen negatief saldo op je OV-chipkaart hebt. Je mag dus niet 'in de min' staan. Zorg dus altijd voor voldoende saldo op je OV-chipkaart.

Vergeet niet uit te checken

Als je niet uitcheckt met een JAS abonnement, wordt € 4,- afgeschreven van het saldo van de OV-chipkaart. Wil je een deel van dit geld terugvragen, dan kan dat via een e-mail naar schiphol@connexxion.nl. Laat hierin je OV-chipkaartnummer, contactgegevens, ritinformatie en de klacht achter. Hierbij hanteren wij dezelfde voorwaarden als uitcheckgemist.nl.

Let op: gebruik bij voorkeur Chrome of Firefox als browser bij het aanvragen van Jaarabonnement Schiphol.