afbeelding NZ lijnOp 22 juli gaat niet alleen de Noord/Zuidlijn rijden, ook het huidige Openbaar Vervoer wordt aangepast. Wat betekent dit voor de bussen van Connexxion in Amstelland en Meerlanden?




Als de Noord/Zuidlijn rijdt, is het voor een aantal reizigers sneller om via station Zuid naar het centrum van Amsterdam te reizen dan met de huidige buslijnen 347 en 357. Dat geldt vooral als je bijvoorbeeld naar de Dam of het Centraal Station reist. Op dit moment rijdt er via Amstelveen alleen een spitsbus (lijn 242 vanuit Mijdrecht) vanuit de regio naar station Zuid: Die verbinding wordt versterkt met twee extra buslijnen: lijn 348 vanuit Uithoorn en lijn 358 vanuit Aalsmeer die via Amstelveen rijden. Tegelijkertijd wordt de frequentie van de bestaande buslijnen naar Centraal Station - 347 en 357 - verlaagd. Dat kan omdat een deel van de huidige reizigers op deze lijn 4x per uur gebruik kan maken van de nieuwe buslijnen 348 en 358 naar station Zuid en de Noord/Zuidlijn. Tussen Amstelveen en Station Zuid en tussen Amstelveen en Amsterdam Marnixstraat/Elandsgracht rijdt dus straks 8x per uur een bus in beide richtingen.


 

Klik hier voor een grotere kaart


Wat verandert er nog meer?

De bussen die nog wel doorrijden naar het centrum zullen hun eind- en beginhalte bij de Marnixstraat/Elandsgracht krijgen en dus niet meer doorrijden naar Centraal Station. Dat betekent ook goed nieuws voor reizigers die met deze lijnen blijven reizen, omdat de kans op vertragingen hierdoor afneemt. Bussen als bijvoorbeeld de 347 en 357 zullen dus nog wel dezelfde route rijden, maar stoppen bij het busstation op de Marnixstraat/Elandsgracht. Ook zullen ze iets minder vaak rijden; van 8 naar 4 keer per uur (maar samen dus wel 8x per uur). De reden dat we hiervoor hebben gekozen is om de stad te ontlasten, maar ook omdat dit laatste stukje van de route niet veel toevoegt omdat een reiziger vrij lang onderweg is naar Amsterdam Centraal en de Noord/Zuidlijn hiervoor juist een oplossing is.

Van 8 naar 4 keer per uur, maar een beter netwerk

Op dit moment rijdt ook de Amsterdam Airport Express (lijn 397) door de Lairessestraat. Samen met de lijnen 347 en 357 zijn dat nog steeds 16 ritten in beide richtingen.
Te veel bussen is voor de bewoners ook niet altijd even prettig en het is voor hen goed dat dit aantal op lijn 347 en 357 dus gehalveerd wordt omdat de bussen niet meer noodzakelijk zijn. Anderzijds zal lijn 16 niet meer rijden en betekent dit dat Connexxion ook in Amsterdam Zuid een lokale functie krijgt ter vervanging van de tram.

Nachtbussen

Omdat de Noord/Zuidlijn vooralsnog niet ’s nachts gaat rijden, zullen de nachtbussen N47 en N57 van Connexxion wel doorrijden naar Centraal Station. Deze zullen naar en vanuit de regio elk 2 keer per uur rijden.

Dienstregelingstabellen

Terug Home