Bestellen in de webshop
- Kies een vrij-reizen abonnement of kortingskaart dat het beste bij jouw reisgedrag past.
- Bestel je reisproduct via de webshop.
- Laad je reisproduct op je OV-chipkaart bij een ophaalautomaat in de buurt.
Abonnement kiezen in de webshop
Ga naar de webshop en kies het abonnement dat het beste past bij je reisgedrag. Bij elk abonnement staat meer over de geldigheid:- Welke regio
- De geldigheidsduur
- Met welke vervoerders en vervoersmiddelen
Centrumzone en sterwaarde
Sommige abonnementen zijn geldig binnen een aantal zones. Waar je precies kunt reizen en in welk gebied hangt af van de gekozen centrumzone en sterwaarde.
Vanuit de centrumzone kun je in alle richtingen reizen. De centrumzone is het middelpunt van je reisgebied. Hoe ver je in alle richtingen met het abonnement kan reizen, wordt bepaald door de gekozen sterwaarde.
De sterwaarde geeft aan binnen hoeveel zones je kunt reizen. Dus: hoe hoger de sterwaarde, hoe groter de afstand waarover je kunt reizen. Met 1-ster reis je alleen in de gekozen centrumzone, met 2-ster reis je in de centrumzone + 1 aangrenzende zone in alle richtingen, etc.
Bepaal je centrumzone in West-Nederland
Voor Noord-Holland, Zuid-Holland en Zeeland is een 'zonetool' ontwikkeld. Deze tool berekent op basis van je vertrekpunt en eindbestemming de meest ideale centrumzone en hoe hoog je sterwaarde moet zijn.
Misschien reis je ook regelmatig naar een andere plaats die nu net buiten het reisgebied valt? Door op een nummer van een andere centrumzone te klikken of de sterwaarde aan te passen, kun je het reisgebied naar wens aanpassen.
Centrumzone bepalen voor andere provincies
In de 'zonetool' kun je bepalen in welke zone jij reist en welke aanliggende zones hierbij horen. De tool kan dit voor andere provincies dan bovenstaand benoemd niet voor je berekenen.Abonnement bestellen in de webshop
Bestel het abonnement meteen in de webshop. Vul alle benodigde gegevens in, zoals je OV-chipkaartnummer. Op basis van je kaartnummer controleren wij de geboortedatum die aan deze kaart gekoppeld zit. Daarna zie je de prijs voor jouw leeftijdscategorie vetgedrukt.Voor sommige abonnementen is het invullen van je NAW-gegevens verplicht. Deze gegevens hebben wij nodig om je OV-verklaring door te sturen aan de Belastingdienst.
Betalen in de webshop
Je kunt betalen met iDeal.
Bevestiging
Zodra je hebt betaald, krijg je een betaalbevestiging per e-mail. Je kunt nu nog niet reizen met het abonnement. Hiervoor moet je eerst het abonnement op je OV-chipkaart zetten. Dit wordt "bestelling ophalen" genoemd.Gekocht abonnement ophalen
Zodra je bestelling verwerkt is, ontvang je een e-mail met informatie wanneer je het abonnement op je OV-chipkaart kunt zetten. Pas als het op je kaart is ‘geladen’, kun je ermee reizen.Het product 'laden' op je OV-chipkaart moet bij een ophaalautomaat. Die zijn te vinden op veel plaatsen bij jou in de buurt, zoals stations, supermarkten, tabakszaken en ook bij sommige bussen aan de buitenkant achter het raam.
Veelgestelde vragen over onze webshop
-
De meeste reizigers met een vrij-reizen jaarabonnement krijgen automatisch – ongeveer een maand voor het abonnement verloopt – een e-mail waarin ze eraan herinnerd worden om een nieuw jaarabonnement aan te schaffen. Dit is afhankelijk van de productvoorwaarden.
Reizigers met een vrij-reizen maandabonnement of een kortingskaart krijgen geen bericht.
Wil je je product verlengen? Schaf dan tijdig in de webshop je abonnement opnieuw aan. Let op dat je de startdatum goed instelt. -
- Controleer de ingangsdatum van je abonnement in je orderbevestiging (e-mail).
- Controleer het geldigheidsgebied. Als je namelijk buiten het reisgebied reist, is het abonnement niet geldig en wordt er saldo afgeschreven. Als je dan niet voldoende saldo op je OV-chipkaart hebt, kun je niet inchecken.
- Kloppen reisgebied en ingangsdatum en werkt het product toch niet? Neem dan contact op met onze klantenservice.
-
- Probeer het na minimaal 30 minuten nog eens. Ons systeem heeft soms tijd nodig om te resetten.
- Probeer het eventueel bij een ander ophaalpunt. Ook hier 30 minuten tussen de pogingen laten.
- Lukt het nog steeds niet? Neem dan contact op met onze klantenservice.
-
Wij sturen de verklaring niet meer naar klanten op, maar geven de gegevens van vrij-reizen jaarabonnementhouders rechtstreeks door aan de Belastingdienst. Maandabonnementhouders kunnen een declaratieoverzicht opvragen op OV-chipkaart.nl.
> Lees meer over de OV-verklaring -
Je kunt te allen tijde je (kortings)abonnement stopzetten. Je kunt dit doen via een online formulier. In sommige gevallen kun je (een deel van) je aankoopbedrag terug te krijgen. Lees meer hierover bij 'Abonnement beëindigen'.