Amsteltram komt, wijzigingen (R-net) buslijnen
Uitgangspunten
Vervoerregio Amsterdam heeft in 2023 beschreven aan welke voorwaarden de vervoernetwerken moeten voldoen bij de ingebruikname van de tramverbinding van de Amsteltram (lijn 25) naar Uithoorn. Dit geldt zowel voor de tram- als voor de busverbinding(en). De Amsteltram (lijn 25) wordt gereden door GVB.Drie tramhaltes in Uithoorn
In Uithoorn zijn 3 tramhaltes voorzien; een westelijk gelegen halte in de wijk Legmeer (halte ‘Aan de Zoom’), een centrale halte op het bestaande busstation Uithoorn en een oostelijk gelegen halte bij het oude stationsgebouw (halte Uithoorn Centrum). In Amstelveen is in een later stadium een extra halte gepland ten noorden van de N201 en ten zuiden van de huidige eindhalte Westwijk. De halte Sacharovlaan krijgt een belangrijke overstapfunctie.De veranderingen in het busnet
Per 21 juli 2024 zijn de Connexxion R-net lijnen 347, 348 en 358 opgeheven en is er een nieuwe lijn geïntroduceerd; lijn 178.Spitslijn 274 is vanaf Amstelplein ingekort naar Uithoorn Zijdelwaard.
Lijn 174 is uitgebreid naar een lijn die altijd 2x per uur rijdt (ook in de weekends en ’s avonds) en heeft een routewijziging in Uithoorn om Zijdelwaard te blijven bedienen. De Amsteltram (lijn 25) neemt in Uithoorn R-net 347/348 over. De lijncombinatie 174/274 blijft, maar rijdt niet meer via Legmeer maar tot aan Zijdelwaard in aangepaste vorm binnen Uithoorn.
Tevens rijdt Connexxion lijn 357 8x per uur tussen Aalsmeer Busstation en Amsterdam Elandsgracht (4x per uur in de spits vanuit Kudelstaart en 2x in de dal/avonden/weekenden).
Halte Sacharovlaan in Amstelveen is voor lijn 357 een belangrijk overstappunt. Lijn 358 is opgeheven, omdat lijn 357 een volwaardig alternatief gaat vormen. Voor reizigers uit Amstelveen die niet in de buurt van de Amsteltram (lijn 25) wonen, is de nieuwe lijn 178 geïntroduceerd van Poortwachter via Amstelveen busstation naar Amsterdam Zuid v.v. die dezelfde route heeft als de huidige lijnen 274 en 348.
De buslijnen op een rij
Lijn 174: Uithoorn Amstelplein – AmstelveenDe route is veranderd in Uithoorn. De bus rijdt nu via Zijdelwaard in plaats van Legmeer, omdat de Amsteltram lijn 25 daar rijdt. De route in Amstelveen blijft hetzelfde, inclusief de eenrichtingsroute langs het Raadhuis en de Rembrandtweg. De overstapmogelijkheid bij sneltramhalte Brink blijft bestaan. De bus rijdt nu altijd 2x per uur tussen Uithoorn Amstelwijk en Amstelveen busstation.
Lijn 178: Amstelveen Poortwachter – Amsterdam Zuid
Deze nieuwe lijn volgt grotendeels de oude route van lijn 274 en 348 tussen Poortwachter en Amsterdam Zuid. Lijn 274 en 348 zijn opgeheven. Lijn 178 heeft extra haltes bij Startbaan, Plesmansingel, Heemraadschapslaan en Koenenkade. De bus rijdt 4x per uur op werkdagen van 7:00-19:00 uur en op zaterdag van 10:00-18:00 uur. Buiten deze tijden rijdt de bus 2x per uur.
Lijn 274: Uithoorn Amstelplein – Amsterdam Zuid
Deze spitslijn is ingekort tot Zijdelwaard vanuit Uithoorn Amstelplein. De bus rijdt tussen de halfuurdienst van lijn 174, zodat er elk kwartier een aansluiting is op de Amsteltram (lijn 25).
Lijn 347: Uithoorn Busstation – Amsterdam Elandsgracht
Deze lijn is opgeheven bij de introductie van de Amsteltram (lijn 25).
Lijn 348: Uithoorn Busstation – Amsterdam Zuid
Deze lijn is opgeheven bij de introductie van de Amsteltram (lijn 25).
Lijn 357: Aalsmeer – Amsterdam Elandsgracht
Deze lijn is doorgetrokken naar Kudelstaart en rijdt nu 8x per uur tussen Aalsmeer en Amsterdam Elandsgracht. Er zijn nieuwe haltes bij de voetgangersbrug bij Legmeerdijk en de haltes aan de rotonde van Floraholland zijn vervallen.
Lijn 358: Kudelstaart/Aalsmeer – Amsterdam Zuid
Deze lijn is opgeheven met de uitbreiding van lijn 357 naar Kudelstaart en de introductie van de Amsteltram (lijn 25).
Lijn N47: Uithoorn Busstation – Amsterdam CS
Deze lijn blijft rijden omdat de Amsteltram (lijn 25) ’s nachts niet rijdt.
Overstaphalte Sacharovlaan
Eerder is benoemd dat R-net 357 een belangrijke overstapfunctie krijgt. Zonder deze overstap is het namelijk niet mogelijk om lijn 347, 348 en lijn 358 op te heffen. Juist omdat de Amsteltram (lijn 25) 6x per uur rijdt en R-net 357 8x per uur, is het is van belang dat de overstaphalte Sacharovlaan de kwaliteit biedt die wachtende reizigers mogen verwachten.Met het opheffen van R-net 347/348 en inkorten van spitslijn 274 is er geen rechtstreekse openbaar vervoerverbinding meer voor reizigers uit Uithoorn naar Amstelveen busstation, metrostation Amstelveenseweg, Haarlemmermeerstation, Museumplein en Leidseplein (Amsterdam Centrum). Met de wijziging van R-net lijn 357 naar 8x per uur is dit nadeel ondervangen. Alle reizigers uit Uithoorn die met de Amsteltram (lijn 25) reizen, kunnen overdag op werkdagen op halte Sacharovlaan elke 10 minuten (6x per uur) overstappen op lijn 357 die alle bovengenoemde bestemmingen 8x per uur bedient.
Hetzelfde geldt voor reizigers uit Aalsmeer/Kudelstaart die naar Amsterdam Zuid willen reizen. Met het opheffen van lijn 358 en uitbreiden van lijn 357 is er vanuit beide plaatsen een betere verbinding met het centrum van Amsterdam ontstaan, maar er rijden geen rechtstreekse bussen naar Amsterdam Zuid. De Amsteltram (lijn 25) halteert bij halte Sacharovlaan, en reizigers uit Kudelstaart en Aalsmeer kunnen hoogfrequent met 1 overstap naar Station Zuid reizen. De belangrijkste overstap is halte Sacharovlaan.
Gevolgen voor abonnementen
Reis je met een Randstad Noord Zone Abonnement (RNZA), dan wijzigt er niets. Het abonnement is geldig in een gekozen reisgebied en is niet afhankelijk van de vervoerder waarmee binnen dit gebied gereisd wordt. Ook ná 20 juli 2024 blijven RNZA maand- en jaarabonnementen binnen dezelfde zones geldig.Reis je met een Connexxion Amstelland Vrij (AML Vrij) maand- of jaarabonnement, dan komen er wel wijzigingen. Het Connexxion AML Vrij abonnement is NIET geldig op de Amsteltram lijn 25 (GVB). Dit betekent het volgende:
- Er vervalt een aantal buslijnen van Connexxion. Ben je gewend om met één van die buslijnen te reizen, dan is je AML Vrij abonnement voor jou wellicht niet meer de beste oplossing.