Reis alleen als dat echt nodig is en draag een mondkapje. Zorg voor voldoende saldo op je OV-chipkaart of koop vooraf je kaartje.

Connexxion schaft 156 nieuwe elektrische bussen aan

15-10-2019
Eind 2020 komen er 156 nieuwe elektrische stads- en streekbussen te rijden in regio Amsterdam en Haarlem. De bussen vervangen de huidige diesel en aardgasbussen en dragen zo bij aan een schoner en stiller busvervoer in deze regio. 

Op deze manier leveren wij een belangrijke bijdrage aan de doelstelling om het openbaar vervoer volledig emissievrij te maken. Deze bussen stoten namelijk geen CO₂, NOx en fijnstof uit. Zo wordt er per kilometer 1 kg CO₂ bespaard, en per jaar dus meer dan 15 mio kg CO₂.

350 kilometer rijden zonder op te laden

De 156 nieuwe bussen worden in het komende jaar gefabriceerd door Ebusco en zullen eind 2020 gaan rijden. Het zijn zowel standaard bussen als gelede (harmonica)bussen en deze bussen kunnen aanzienlijk verder rijden op één volle accu dan de huidige elektrische bussen, namelijk wel 350 kilometer zonder tussentijds op te laden. Deze 350 kilometer geldt wel onder ideale omstandigheden, op een koude winterdag waarbij de kachel hoog staat kan de bus bijvoorbeeld minder kilometer rijden. Hiervoor wordt in de dienstregeling berekend hoe lang de bus ongeveer kan rijden zodat we voorkomen dat de bus stil komt te staan door een lege accu. 

Maar ook de 'oudere' elektrische bussen die op dit moment al in de regio rijden, zullen blijven rijden. Deze bussen kunnen ongeveer 80 kilometer rijden voordat ze weer moeten worden opgeladen. Hiermee wordt dan ook rekening gehouden in de dienstregeling en de bussen zijn voorzien van snelladers zodat ze daarna weer snel verder kunnen. 

Grote stap naar volledig elektrisch

Met deze aankoop maakt Connexxion dus een grote stap in het volledig emissieloos maken van het openbaar vervoer. Als deze bussen zijn geleverd zullen er meer dan 250 elektrische bussen van Connexxion rijden in omgeving Haarlem, Schiphol, Amstelveen.
Op enkele trajecten blijven nog wel dieselbussen rijden, omdat hier nog geen elektrisch busvervoer mogelijk is. Dit zijn bijvoorbeeld de lijnen waar de dubbeldekkers (lijn 346) rijden tussen Haarlem en de Zuidas in Amsterdam. 

Uitbreiding van laadplekken

De stallingen en stations in Amsterdam en Haarlem zullen het komende jaar verder uitgebreid worden met laadpalen om alle nieuwe bussen te kunnen opladen. Momenteel zijn er alleen enkele centrale laadlocaties waar de bussemeern vanaf het begin-/eindpunt heen moeten rijden. We gaan dit uitbreiden naar meer kleine laadlocaties, op begin-/ en eindpunten. Zo hoeven de bussen niet leeg heen en weer te rijden!

Moderne bussen met USB en Wifi

Verder zijn deze mooie moderne bussen nog voorzien van USB poorten zodat je gemakkelijk je telefoon kunt opladen tijdens je reis. En alle bussen voorzien van Wifi.