Wil je meer weten over Connexxion Taxi Services? Klik dan hier.

Campagne 'GOED omgaan met dementie in het openbaar vervoer' gelanceerd

Een snelle handeling zoals het inchecken op het station of in de bus is voor mensen met (beginnende) dementie een onmogelijke opgave. Door dementie te herkennen kunnen OV-medewerkers en medereizigers iemand met dementie helpen zodat diegene prettig zijn of haar reis kan voortzetten. Minister Hugo de Jonge van het ministerie van VWS en directies van NS, Connexxion en Alzheimer Nederland geven daarom vandaag het startsein op station Utrecht Centraal voor de bewustwordingscampagne ‘GOED omgaan met dementie in het openbaar vervoer’; een gezamenlijk initiatief van Samen dementievriendelijk, NS en Connexxion.
Medewerkers en reizigers in het openbaar vervoer krijgen de komende jaren steeds vaker te maken met reizigers met dementie. Vanwege de vergrijzing stijgt het aantal mensen met dementie namelijk van 280.000 nu naar bijna een half miljoen in 2040. Zeventig procent van de mensen met dementie woont thuis en gaat er nog graag een dagje op uit. Zij ervaren echter veel praktische problemen bij het reizen in het openbaar vervoer, bijvoorbeeld het inchecken met een ov-chipkaart in de bus, de toegangspoortjes in het station of het vinden van het juiste perron. Uit een gehouden onderzoek van Alzheimer Nederland in 2015 bleek al dat reizen voor mensen met dementie al snel als onmogelijk wordt gezien. Om mensen met dementie langer deel uit te laten maken van onze samenleving, is mobiliteit echter essentieel.
Transdev/Connexxion-CEO Pier Eringa is blij met deze online training die medewerkers op vrijwillige basis kunnen volgen: ‘Onze collega’s doen meer dan alleen mensen van A naar B brengen. Het OV is een belangrijk onderdeel van het dagelijks leven van onze reizigers. Daarom worden al onze collega’s die in contact staan met reizigers, van chauffeur of machinist tot Service- & Veiligheidsmedewerkers, opgeleid om reizigers zo goed mogelijk te begeleiden. Deze online training is een mooie aanvulling op het opleidingsaanbod van onze Connexxion Academy. We gaan al onze medewerkers aanmoedigen om de training te volgen.’

Training voor medewerkers, bewustwording bij medereizigers

De bewustwordingscampagne ‘GOED omgaan met dementie in het openbaar vervoer’ die maandag 16 september start, richt zich op zowel OV-medewerkers als -reizigers. Voor alle OV-medewerkers ontwikkelde Samen dementievriendelijk de online training ‘In het openbaar vervoer’, in samenwerking met NS en Connexxion. Medewerkers leren in 15 minuten op een goede manier de helpende hand te bieden aan reizigers met dementie in herkenbare OV situaties. NS-directeur Van Boxtel: “NS wil dat zoveel mogelijk mensen onbelemmerd kunnen reizen, ook mensen voor wie reizen misschien niet meer zo vanzelfsprekend is. Door alert te zijn op signalen van dementie kunnen onze medewerkers gepaste hulp bieden en zorgen dat de treinreis prettig en veilig verloopt.”
Tijdens de campagne zien reizigers op de infoschermen in de treinen en elektrische bussen een campagnefilmpje, dat hen ervan bewust maakt dat zij mogelijk hulp kunnen bieden aan medereizigers met dementie. Zij kunnen vervolgens de gratis online training ‘GOED omgaan met dementie’ volgen. In deze training leren zij de signalen van dementie herkennen en hiermee op een goede manier om te gaan.