Wil je meer weten over Connexxion Taxi Services? Klik dan hier.

2022: In- en uitchecken met betaalpas mogelijk in twee nieuwe regio's

Reizen met de bussen van Connexxion is in de ov-regio’s Zeeland en Hoeksche Waard – Goeree Overflakkee (HWGO) nog makkelijker geworden. Reizigers kunnen behalve met hun OV-chipkaart, vanaf vandaag ook in- en uitchecken met een contactloze betaalpas of creditcard - ook op een mobiel. In steeds meer provincies en regio’s is deze nieuwe betaalvorm in het OV beschikbaar. 
In- en uitchecken met een betaalpas is de eerste nieuwe betaalvorm in het OV, die door de gezamenlijke OV-bedrijven en Translink landelijk wordt ingevoerd onder de overkoepelende naam OVpay. Het werkt heel eenvoudig en precies hetzelfde als de OV-chipkaart. Een reiziger checkt bij de kaartlezer in met een contactloze betaalpas of creditcard, plastic of op een mobiel, en start de reis. Bij het verlaten van de bus checkt de reiziger uit met dezelfde pas.

Makkelijk, maar wel even opletten!

Om ervoor te zorgen dat de reiziger betaalt met de gewenste pas, moet de pas, net als bij de supermarkt, uit de portemonnee of pasjeshouder worden gehaald. Of dat nu de OV-chipkaart, contactloze betaalpas, of creditcard is. Of de reiziger kiest bewust voor de betaalpas of creditcard op de mobiele telefoon. Vervolgens houdt de reiziger de pas stil tegen de kaartlezer bij het contactloos symbool. Het is belangrijk dat de reiziger met dezelfde pas in- en uitcheckt. Een betaalpas/creditcard van plastic en een mobiele versie worden als twee afzonderlijke passen gezien, ook wanneer ze zijn gekoppeld aan dezelfde bankrekening. De reiziger wordt er dus nadrukkelijk op gewezen om bij het in- en uitchecken dezelfde pas te gebruiken.

Hoe betaal je met OVpay?

Reizigers kunnen vanaf vandaag in- en uitchecken in de bussen van Connexxion met:
  • een contactloze betaalpas van ABN AMRO, ASN Bank, bunq, ING, Rabobank, RegioBank, of SNS;
  • een contactloze creditcard van Mastercard of Visa (uitgegeven door ICS);
  • alle buitenlandse contactloze betaalpassen of creditcards van Maestro, VPAY, Mastercard en Visa;
  • een smartphone die voor contactloos betalen is gekoppeld aan één van de bovengenoemde betaalpassen en creditcards;
  • en natuurlijk met de bestaande OV-chipkaart en barcode.
Alle bussen van Connexxion zijn voorzien van herkenbare logo’s en informatie, zodat de reizigers weten dat in deze bussen gebruik gemaakt kan worden van OVpay: in- en uitchecken met de contactloze betaalpas of creditcard. Reizigers die overstappen op OV-diensten van andere vervoerders zonder OVpay logo wordt geadviseerd om nog wél met de OV-chipkaart te reizen.

Zien wat je betaalt

De prijs voor de reis is gelijk aan reizen met een OV-chipkaart zonder korting of abonnement. De kosten van gemaakte reizen op een dag worden bij elkaar opgeteld en de volgende dag als één totaalbedrag afgeschreven; dat totaalbedrag is zichtbaar voor de reiziger op het betaaloverzicht van de betreffende bank of creditcardverstrekker. Reizigers kunnen hun reisoverzicht terugvinden door op ovpay.nl/reisoverzicht de code in te vullen die is vermeld in het betaaloverzicht met de omschrijving NLOV.
In een later stadium wordt het ook mogelijk kortingsproducten te koppelen aan een betaalpas of creditcard.

Informatie over de introductie van nieuwe betaalvormen in het OV is beschikbaar op ovpay.nl.