Deutsch
Deutsch
Er komen steeds meer manieren om te betalen in het openbaar vervoer. In veel regio's kun je bijvoorbeeld al pinnen met je bankpas of creditcard, of betalen met je smartphone. Contant geld gaat uit de bus! 

Wat je moet weten

  1. De vertrouwde OV-chipkaart blijft
  2. Met contant geld betalen voor een los kaartje bij de chauffeur gaat verdwijnen
  3. Je kunt in steeds meer regio's pinnen op de bus met bankpas en creditcard 
  4. Je kunt in veel regio's ook mobiele betaalmethoden gebruiken, zoals PweeP en Tranzer

Bekijk wanneer contant geld in jouw regio uit de bus gaat!

Klik op een regio om te zien wat er in jouw regio gaat veranderen en bekijk de veelgestelde vragen.
Noord-Holland Noord Noord-Holland Noord Haarlem-IJmond Zaanstreek Amstelland-Meerlanden Haaglanden (streek en regio) Haaglanden (stad) Haaglanden (streek en regio) Voorne Putten Hoeksewaard Goeree Overflakkee Zeeland Zuidoost Brabant (Hermes) Arnhem Nijmegen (Breng) Gooi en Vechtstreek Almere (stad en streek) IJsselmond IJsselmond
Noord-Holland Noord Noord-Holland Noord Haarlem-IJmond Zaanstreek Amstelland-Meerlanden Haaglanden (streek en regio) Haaglanden (stad) Haaglanden (streek en regio) Voorne Putten Hoeksewaard Goeree Overflakkee Zeeland Zuidoost Brabant (Hermes) Arnhem Nijmegen (Breng) Gooi en Vechtstreek Almere (stad en streek) IJsselmond IJsselmond

Contant geld uit de bus

Binnenkort gaan alle openbaarvervoerbedrijven in Nederland over op nieuwe betaalvormen in de bus. Er kan dan niet meer met contant geld betaald worden. Dat doen we om de sociale veiligheid in de bus te vergroten voor onze medewerkers en onze reizigers. Daarnaast zijn de nieuwe betaalvormen (zoals pinnen) sneller en efficiënter. Als er bijvoorbeeld geen geld gewisseld hoeft te worden, worden reizigers sneller geholpen.
Ja. Dat kan door een kaartje te kopen bij een van de verkooppunten buiten de bus of door een mobiel ticket te kopen met je smartphone via de apps Tranzer of PweeP.
Ja. Je pint in de bus altijd bij een gecertificeerde pinautomaat. 
Nee, na 1 januari 2018 kun je niet meer met contant geld betalen in de bus. 
Dat kan bij een van de verkooppunten. Dit verschilt per regio. Op stations kun je bij een verkoopautomaat vaak nog met contant geld een anonieme OV-chipkaart en saldo kopen. 
Nee je kunt niet meer met contant geld betalen na 1 januari 2018. Wel met OV-chipkaart of een van de andere (mobiele) betaalvormen.
Ja, de kaartjes veranderen niet door de introductie van de pin-automaat.
In verschillende regio's gebruiken we verschillende kassa's. Bij de een krijg je een buskaartje zoals je gewend bent en bij de ander krijg je een geprint bonnetje dat als vervoerbewijs dient. 

In geval van een bus met een Ticketbox krijg je een geprint bonnetje, voorzien van alle relevante informatie, dat als vervoerbewijs dient. Dit kaartje ziet er anders uit dan je gewend bent.

In geval van een bus met alleen een pin-automaat krijg je een gestempeld kaartje waarop aangegeven is welk vervoerbewijs je gekocht hebt. In combinatie met het pin-bonnetje is dit het vervoerbewijs.
De chauffeur heeft voldoende reserve papierrollen bij zich. Dit komt dus niet voor. 
Heb je een nieuw bonnetje in de bus? En wil je overstappen? Dan laat je bij de overstap het bonnetje aan de buschauffeur zien. Vanaf medio 2018 kan je ook in- en uitchecken met de barcode op het bonnetje.
Het kan voorkomen dat je hebt gepind voor je kaartje en je per ongeluk teveel hebt betaald. De chauffeur kan je dan geen geld terug geven in de bus. Je krijgt dan een retour voucher van de chauffeur. Hierop staat onder andere het bedrag dat je terugkrijgt. Met deze voucher kun je bij de Connexxion Klantenservice je geld terug vragen en het bedrag wordt dan op je rekening gestort. Dit kan simpel met een foto of scan van het te storneren vervoersbewijs en opgave van bankgegevens. Op de voucher vind je alle informatie voor het terugvraag verzoek.
Dan heb je geen geldig vervoerbewijs meer en zul je een nieuw kaartje moeten kopen.
Een aantal van de nieuwe betaalopties, zoals bijvoorbeeld pinnen, zijn inmiddels algemeen in gebruik. We verwachten dan ook dat dit voor de grootste groep reizigers geen probleem zal vormen. Voor de kleine groep reizigers voor wie het mogelijk wel een probleem is, treffen we extra maatregelen. We geven bijvoorbeeld informatie over de mogelijkheid om voorafgaand aan de reis een ticket te kopen bij een van onze verkooppunten of door met OV-chipkaart te betalen.
Per 1 januari 2018 kun je bij geen van de Connexxion bussen meer met contant geld betalen. In een aantal regio's gaat dit zelfs al eerder in. Kijk op www.connexxion.nl/betalen per wanneer contant geld in jouw regio van de bus gaat.
Nee, er is geen mogelijkheid tot contant betalen. 
Connexxion heeft geen zicht op herleidbare gegevens van klanten bij een transactie met pin of creditcard. Dankzij de nieuwe techniek met QR-codes op kaartjes kun je straks wel met je kaartje in- en uitchecken. De in- en uitcheckinformatie geeft ons gegevens over 'reisbewegingen', maar deze gegevens zijn niet herleidbaar tot een persoon.
 Ja.
De doelstelling van de Openbaar Vervoer bedrijven is dat er per 1 januari 2018 geen contant geld meer op de bus is. Kijk voor meer informatie op de website van de betreffende vervoerder.
Per regio is er voor een betaalsysteem gekozen. Hierdoor kan het zijn dat er verschillende apparatuur in voertuigen zit. Zo zijn er voertuigen met alleen een pinterminal waarbij er nog papieren kaartjes worden uitgegeven zoals je gewend bent. Daarnaast zijn er voertuigen waarbij het kaartje uit een printer van een Ticketbox komt. Bij beide systemen kun je gewoon een buskaartje kopen, alleen het uiterlijk van het kaartje is anders. Je kunt bij beide systemen met pin betalen.  
Wij accepteren de volgende betaalmiddelen op de bus:
  • Nederlandse en buitenlandse Bankpassen aangesloten bij Maestro
  • Visa Creditcard
  • Master Creditcard
  • American Express Creditcard
  • V-Pay betaalmethode

Contant geld uit de bus!

Terug Home