Veelgestelde vragen
Wat is OVpay?
-
Genoeg om je ritten van één dag te betalen. De ritten worden de volgende dag in één keer van je rekening afgeschreven. Als de afschrijving niet lukt, omdat er te weinig saldo op je rekening staat, dan word je contactloze betaalpas of creditcard geblokkeerd voor in- en uitchecken. We proberen daarna tot maximaal drie keer het verschuldigde bedrag van je rekening af te schrijven. Zodra dat gelukt is, kun je weer in- en uitchecken met je contactloze betaalpas of creditcard. Je kunt wel gewoon met je OV-chipkaart in- en uitchecken of een kaartje bij de buschauffeur kopen.
Als de betaalpas is geblokkeerd voor het in- en uitchecken kan het enkele dagen duren voordat de blokkering is opgeheven, ook nadat het banksaldo op de rekening is aangevuld. -
Jazeker! De Transdev app combineert alle vervoermiddelen in één reis-app. Zo ontdek je hoe je snel, goedkoop of zo duurzaam mogelijk op je bestemming aankomt.
De Transdev app vind je in de Playstore (Android) of de App store (Apple).
-
Nu nog niet. De prijs voor je reis is gelijk aan reizen met je OV-chipkaart zonder korting of abonnement.
-
Ja, in- en uitchecken met je contactloze betaalpas of creditcard is in de meeste gevallen goedkoper dan een regulier kaartje kopen bij de buschauffeur. De prijs voor je reis is gelijk aan reizen met je OV-chipkaart zonder korting of abonnement.
-
Ja, dat kan. Vooraf aanmelden is niet nodig. Je kunt met je contactloze betaalpas of creditcard met één persoon reizen, net zoals bij de OV-chipkaart.
In- en uitchecken met je bankpas
-
Dat doe je op dezelfde manier als met de OV-chipkaart. Je houdt de kaart eenmaal voor de kaartlezer om in of uit te checken. Bij zowel in- als uitchecken hoor je een piepje en verschijnt de tekst ‘Incheck/uitcheck OK’.
-
Kinderen tot 4 jaar mogen gratis mee met een volwassene. Kinderen van 4 t/m 11 jaar reizen voor een 0 euro tarief (tarief 2021) in de stadsbussen van Transdev/Connexxion in de regio Gooi en Vechtstreek. Dat kaartje is verkrijgbaar bij de buschauffeur in de bus.
-
Connexxion adviseert je om je portemonnee niet tegen het incheckapparaat te houden. Neem je betaalpas of OV-chipkaart uit je portemonnee en check in.
TIP In Gooi & Vechtstreek kun je nu ook in- en uitchecken met je betaalpas, creditcard of met de betaalapp op je telefoon of smartwatch. Heel handig! Meer weten? Kijk eens op www.transdev.nl/ovpay
-
Als je niet kunt uitchecken, bijvoorbeeld omdat de validator uitvalt, wordt het standaardtarief van 4 euro je rekening afgeschreven. Je krijgt dan uiteraard het teveel betaalde bedrag terug. Neem daarvoor contact op met de Klantenservice. We raden je aan om daarmee te wachten tot de afschrijving op je rekening te zien is. De code die bij de afschrijving wordt genoemd, heeft Klantenservice nodig om het bedrag terug te kunnen storten.
Binnenkort kun je dit ook regelen via de speciale OVpay-app. Houd onze website in de gaten voor meer informatie! -
Nee, bij in- en uitchecken met je contactloze betaalpas of creditcard hoef je nooit een pincode in te voeren.
Privacy
-
Nee, de controleur ziet geen gegevens. Hij ziet alleen of je hebt ingecheckt.
-
Nee, het betalen van je reis kun je vergelijken met het betalen van je boodschappen bij de supermarkt. Alleen het totaalbedrag is te zien. Niet wat je gekocht hebt, of in dit geval: welke reis je gemaakt hebt.
-
Voor een volledig overzicht en uitleg van het gebruik van jouw gegevens, hebben we een Privacy Statement opgesteld.
Ritten en kosten
-
Ga naar de webtool en voer de 18 cijfers en letters die achter NLOV staan in je betaaloverzicht samen met het afgeschreven bedrag in. Dan zie je de reiskosten en je gemaakte reizen. Werkt de link niet, ga dan naar ovpay.nl/reisoverzicht.
-
Als je niet kunt uitchecken, bijvoorbeeld omdat de validator uitvalt, wordt het standaardtarief van 4 euro je rekening afgeschreven. Je krijgt dan uiteraard het teveel betaalde bedrag terug. Neem daarvoor contact op met de Klantenservice. We raden je aan om daarmee te wachten tot de afschrijving op je rekening te zien is. De code die bij de afschrijving wordt genoemd, heeft Klantenservice nodig om het bedrag terug te kunnen storten.
Binnenkort kun je dit ook regelen via de speciale OVpay-app. Houd onze website in de gaten voor meer informatie! -
Nee, het is niet mogelijk om een overzicht van je ritten te maken om deze te declareren.
-
Het is op dit moment niet mogelijk om het openstaande bedrag over te maken. We proberen tot maximaal drie keer het verschuldigde bedrag van je rekening af te schrijven. Zorg voor voldoende saldo op je rekening.
-
Je kunt één dag na je busreis de kosten inzien via de webtool.
Contact
-
Neem contact op met je bank of leverancier van je creditcard om je betaalpas of creditcard te blokkeren. Ben je je betaalpas of creditcard verloren tijdens een busreis van Transdev/Connexxion in de regio Gooi en Vechtstreek? Dan ben je niet uitgecheckt, neem daarom ook contact op met de klantenservice van Transdev.
-
Heb je vragen of klachten of wil je een complimentje geven (leuk!) over in- en uitchecken met je contactloze betaalpas en creditcard? Neem dan contact op met de klantenservice van Transdev.
-
Ben je vergeten uit te checken, neem dan contact op met de klantenservice van Transdev.