Er geldt een aangepaste dienstregeling in verband met het coronavirus. Reis met OV-chipkaart of koop vooraf je kaartje.

Over het coronavirus

De OV-sector wordt door de overheid en het RIVM op de hoogte gehouden van de situatie rondom het coronavirus. Op basis van de nieuwste overheidsmaatregelen rondom het coronavirus zijn er wijzigingen in onze dienstregeling en serviceverlening. We proberen onze reizigers zo goed mogelijk van dienst te blijven. Plan je reis vooraf voor een actueel reisadvies en houd deze pagina in de gaten voor updates. 

Aangepaste serviceverlening

De serviceverlening in het openbaar vervoer wordt wel wat anders dan reizigers gewend zijn om de verspreiding van het Coronavirus te beperken.

Achterin instappen

We verzoeken reizigers in de bus om via de achterdeur in te stappen én achterin in te checken. Hierdoor verminderen we het aantal contactmomenten tussen reizigers en buschauffeurs. Met deze maatregel proberen we een juiste balans te vinden tussen de gezondheid van onze medewerkers en de dienstverlening aan onze reizigers.

Reis met OV-chipkaart of koop je kaartje vooraf

Achterin instappen betekent dat je geen los kaartje kunt kopen bij de buschauffeur. Het is echter wel de bedoeling dat je een geldig vervoerbewijs op zak hebt. Reis daarom met de OV-chipkaart. Je kunt je OV-chipkaart online opwaarderen.

Geen OV-chipkaart? Kies dan voor een e-ticket. Speciaal voor deze bijzondere situatie zijn er losse ritkaartjes te koop in onze e-ticketshop.

Tijdelijk reizen kinderen tot en met 11 jaar gratis mee met een reiziger van 18 jaar of ouder die een geldig vervoersbewijs bezit. Er mogen maximaal 4 kinderen per betalende reizger meereizen.

Een andere optie is een kaartje kopen in de app Tranzer.

Veelgestelde vragen

Kan je nog wel met het openbaar vervoer reizen?
Ja. je kunt gewoon reizen met trein, bus, tram of metro, behalve als je klachten of een kwetsbare gezondheid hebt. In dat geval wordt geadviseerd om het openbaar vervoer te vermijden. Dit geldt in ieder geval tot en met 6 april.

Het maatschappelijk belang van openbaar vervoer is groot. Wij proberen onze reizigers zo lang mogelijk van dienst te zijn. Tenslotte vervoeren we ook dagelijks veel reizigers die werkzaam zijn in vitale sectoren. Juist nu is het extra belangrijk dat deze medewerkers kunnen werken.

Vanwege het coronavirus maak ik voorlopig geen gebruik van mijn abonnement. Kan ik de kosten voor mijn abonnement terugkrijgen?
Er is geen negatief OV-reisadvies afgegeven en reizen is nog steeds mogelijk. Het is niet mogelijk om de kosten van je abonnement (gedeeltelijk) terug te vragen. Je kunt je abonnement wel beëndigen volgens de reguliere productvoorwaarden.

Vanwege het coronavirus kan ik geen gebruik maken van mijn e-ticket. Kan ik de kosten voor het e-ticket terugkrijgen?
Het is niet mogelijk om de kosten van je e-ticket terug te vragen.