FAQ's
-
In al onze bussen in Nederland is het niet meer mogelijk om met contant geld te betalen. Dat doen we om de sociale veiligheid in de bus te vergroten voor onze medewerkers en onze reizigers.
Wil je toch een kaartje kopen met contant geld? Dat kan bij één van de verkooppunten buiten de bus. Je kunt ook vooraf een mobiel ticket kopen met je smartphone (m-ticket).
TIP In Gooi & Vechtstreek kun je nu ook in- en uitchecken met je betaalpas, creditcard of met de betaalapp op je telefoon of smartwatch. Heel handig! Meer weten? Kijk eens op www.transdev.nl/ovpay
-
Als je persoonlijke OV-chipkaart kapot of kwijt is kun je een vervangende OV-chipkaart aanvragen. Let op: vraag geen nieuwe OV-chipkaart aan. Als er een abonnement op je OV-chipkaart stond kun je een tijdelijk abonnement aanvragen.
Als je anonieme OV-chipkaart kapot of kwijt is kun je je saldo terugvragen en een nieuwe OV-chipkaart kopen.
> Lees meer over een vervangende OV-chipkaart en het terugvragen van je saldo -
Je kunt in je OV-chipkaart account, een vervangende kaart aanvragen. Op deze manier wordt je abonnement op je vervangende kaart gezet. Let op: vraag geen nieuwe kaart aan maar een vervangende.
> Lees meer over OV-chipkaart vervangen op OV-chipkaart.nl -
Een overzicht van de reizen en transacties die je met je persoonlijke of anonieme OV-chipkaart maakt, kun je inzien via OV-chipkaart.nl.
> Ga naar OV-chipkaart.nl -
Wij geven een overzicht - per reisgebeid - welke kaartjes beschikbaar zijn op Vervoersbewijzen/Kaartjes.
-
In onze bussen accepteren wij de volgende betaalmiddelen:
- Nederlandse en buitenlandse bankpassen aangesloten bij Maestro
- Visa creditcard
- MasterCard creditcard
- American Express creditcard
- V-Pay betaalmethode
-
Op de webpagina Saldo leggen we uit hoe het reizen op saldo werkt en wat de kosten zijn.
> Lees meer over reizen op saldo -
Het tarief van een rit wordt bepaald door de afstand van de reis. In de meeste gevallen is de afstand op de heenreis niet exact gelijk aan de terugreis: bijvoorbeeld omdat de instaphalte net op een andere locatie ligt dan de uitstaphalte, of omdat de route heen mogelijk net iets anders is dan de route terug. Omdat de afstand dan ongelijk is zal er een klein verschil in tarief zijn. Daarnaast is het tarief ook afhankelijk van of er wel of niet een overstap wordt gemaakt. Het opstaptarief wordt namelijk op het eerste traject van de reis toegepast.
-
E-tickets zijn kaartjes die je online via onze website koopt en toegestuurd krijgt via de email.
M-tickets zijn kaartjes die je via een app op je mobiel kan kopen en gebruiken.
> Lees meer over onze e-tickets
> Lees meer over onze m-tickets -
Tegen een boete kun je een bezwaar indienen, mits je geen rituitrijkaart hebt gekocht.
> Lees meer over boetes, rituitrijkaarten en de bezwaarprocedure -
In verschillende vervoersgebieden gebruiken we verschillende kassa's. Bij de een krijg je een buskaartje en bij de ander krijg je een geprint bonnetje dat als vervoerbewijs dient.
-
Het kan voorkomen dat je hebt gepind voor je kaartje maar dit het verkeerde kaartje is waardoor je te veel hebt betaald. De chauffeur kan van de laatste betaler het geld retour laten pinnen. Hiervoor moet je je pinpas weer in het pinapparaat houden.
Als je niet de laatste betaler bent en er na jou nog iemand anders heeft gepind kan de chauffeur het geld niet retour laten pinnen. In dit geval kun je je geld terugvragen, lees hier meer. -
Om gebruik te kunnen maken van JAS of Schiphol Flex, dien je 18 jaar of ouder te zijn.
-
Voor alle vragen omtrent de OV-chipkaart verwijzen wij door naar: www.ov-chipkaart.nl. De informatie op deze website is heel uitgebreid en altijd up-to-date.
-
Dan heb je geen geldig vervoerbewijs meer en zul je een nieuw kaartje moeten kopen.