FAQ's
-
Wanneer je reist op saldo betaal je een basistarief plus een bedrag voor elke gereisde kilometer. Lees hier meer over reizen op saldo met een OV-chipkaart en betaalpas.
-
Wij geven een overzicht - per reisgebeid - welke kaartjes beschikbaar zijn op Vervoersbewijzen/Kaartjes.
-
In verschillende vervoersgebieden gebruiken we verschillende kassa's. Bij de een krijg je een buskaartje en bij de ander krijg je een geprint bonnetje dat als vervoerbewijs dient.
-
Ben je het niet eens met je boete? Dan kun je binnen 7 dagen bezwaar maken.
> Lees meer over boetes, rituitrijkaarten en de bezwaarprocedure -
Je kunt voor al je vragen over de OV-chipkaart terecht op www.ov-chipkaart.nl. De informatie op deze website is uitgebreid en altijd up-to-date.
-
Een overzicht van de reizen en transacties die je met je persoonlijke of anonieme OV-chipkaart maakt, kun je inzien via OV-chipkaart.nl.
Heb je in- en uitgecheckt met je betaalpas, creditcard of mobiel (OVpay)? Bekijk het overzicht van de reizen via OVpay.nl
Heb je in- en uitgecheckt met je betaalpas, creditcard of mobiel in Gooi en Vechtstreek? Dan kun je ook je overzicht bekijken in je mijnTransdev-account op mijn.transdev.nl of via de Transdev app. -
In onze bussen in Nederland kun je niet met contant geld te betalen. Dat doen we om de sociale veiligheid in de bus te vergroten voor onze medewerkers en onze reizigers. Er zijn genoeg andere mogelijkheden:
1. in- en uitchecken met betaalpas, credit card of mobiel (OVpay)
2. in- en uitchecken met je OV-chipkaart
3. vooraf een e-ticket kopen in onze webshop
4. vooraf een m-ticket kopen via de Tranzer app
5. met je pinpas of creditcard een papieren kaartje bij de buschauffeur kopen
Wil je toch een kaartje kopen met contant geld? Dat kan bij één van de verkooppunten buiten de bus. -
Tegenwoordig kun je in -en uitchecken met:
- Een betaalpas van ABN AMRO, ASN Bank, bunq, ING, Knab, Rabobank, RegioBank, SNS of de VISA betaalpas van Triodos.
- Een debit- of creditcard van Maestro, V PAY, Mastercard of Visa.
- Een betaalpas op je mobiel.
- Nederlandse en buitenlandse bankpassen aangesloten bij Maestro
- Visa creditcard
- MasterCard creditcard
- American Express creditcard
- V-Pay betaalmethode
-
Vervelend dat je OV-chipkaart kapot of kwijt is. Gelukkig is dit goed op te lossen!
Als je anonieme OV-chipkaart kapot of kwijt is kun je je saldo terugvragen en een nieuwe OV-chipkaart kopen, maar het is nog makkelijker om voortaan met je betaalpas, creditcard of mobiel in- en uit te checken (OVpay).
Dan bespaar je ook nog € 7,50 (de kosten van een nieuwe OV-chipkaart) en heb je een plastic pasje minder in je portemonnee.
Had je een persoonlijke OV-chipkaart zonder leeftijdskorting of abonnement? Dan kun je voortaan net zo goed met je betaalpas, creditcard of mobiel in- en uitchecken (OVpay). Dan bespaar je ook nog eens € 11 (de kosten van een vervangende persoonlijke OV-chipkaart) en heb je een plastic pasje minder in je portemonnee.
Had je een persoonlijke OV-chipkaart mét leeftijdskorting of een abonnement? Dan kun je een vervangende persoonlijke OV-chipkaart aanvragen. Deze kost € 11. Let op: vraag geen nieuwe OV-chipkaart aan.
Als er een abonnement op je OV-chipkaart stond, kun je een tijdelijk abonnement aanvragen.
> Lees meer over een vervangende OV-chipkaart en het terugvragen van je saldo -
Je kunt een vervangende persoonlijke OV-chipkaart aanvragen. Deze kost € 11. Let op: vraag geen nieuwe OV-chipkaart aan.
> Lees meer over OV-chipkaart vervangen op OV-chipkaart.nl -
Het tarief van een rit wordt bepaald door de afstand van de reis. In de meeste gevallen is de afstand op de heenreis niet exact gelijk aan de terugreis: bijvoorbeeld omdat de instaphalte net op een andere locatie ligt dan de uitstaphalte, of omdat de route heen mogelijk net iets anders is dan de route terug. Omdat de afstand dan ongelijk is zal er een klein verschil in tarief zijn. Daarnaast is het tarief ook afhankelijk van of er wel of niet een overstap wordt gemaakt. Het opstaptarief wordt namelijk op het eerste traject van de reis toegepast.
-
Het kan voorkomen dat je hebt gepind voor je kaartje maar dit het verkeerde kaartje is waardoor je te veel hebt betaald. De chauffeur kan van de laatste betaler het geld retour laten pinnen. Hiervoor moet je je pinpas weer in het pinapparaat houden.
Als je niet de laatste betaler bent en er na jou nog iemand anders heeft gepind kan de chauffeur het geld niet retour laten pinnen. In dit geval kun je je geld terugvragen, lees hier meer. -
Om gebruik te kunnen maken van JAS of Schiphol Flex, moet je 18 jaar of ouder te zijn.
-
Dan heb je geen geldig vervoerbewijs meer en zul je een nieuw kaartje moeten kopen. Tip: als je voortaan met je betaalpas in- en uitcheckt (www.ovpay.nl) of een digitaal kaartje koopt (e-ticket) kun je geen kaartje kwijtraken.
-
E-tickets zijn kaartjes die je online via onze website koopt en toegestuurd krijgt via de email.
M-tickets zijn kaartjes die je via een app op je mobiel kan kopen en gebruiken.
> Lees meer over onze e-tickets
> Lees meer over onze m-tickets